Volvo test: winterbanden versus all-season banden

De intrede van het najaar betekent voor de fervent automobilist maar één ding: de halfjaarlijkse wielenwissel. De zomerbanden worden vervangen door de winterse variant waarmee de meest ijzige weersomstandigheden zonder problemen getrotseerd worden. Een enkeling voorziet zijn auto van all-seasonbanden die, zoals de naam al verklapt, het hele jaar door gebruikt worden. Maar wat is nu écht de veiligste oplossing? Je leest het hier. Spoiler: plan de afspraak voor jouw winterbanden maar vast in….

Winterbanden versus all-season banden

De banden zijn de contactpunten tussen de auto en de weg. Dat betekent dat alle rij-eigenschappen van de auto, de rijgewoonten van de bestuurder en het wegdek allemaal nauw samenwerken met de vier contactpunten. Globaal gezien kennen we drie soorten banden: zomerbanden, winterbanden en all-season banden. Natuurlijk heeft Volvo Cars ook deze soorten aan een vergelijkende test onderworpen, waarbij het verschil in remweg zichtbaar werd. Zij lieten drie identieke Volvo’s met respectievelijk zomer-, winter- en all-season banden remmen bij een snelheid van 80 kilometer per uur en een temperatuur van -6 C°. Om de uitdaging verder aan te scherpen reden de auto’s niet op een doorsnee circuit, maar op een gigantische curlingbaan waarbij de winnende auto het dichtst bij de cirkel eindigde.

De remweg van een Volvo met all-season banden bleek 33% langer dan die van de Volvo met winterbanden, en die van de Volvo met zomerbanden was zelfs maar liefst 127% langer! Dit komt omdat zomer- en all-season banden hun flexibiliteit, en daarmee hun grip verliezen zodra de temperatuur beneden de 7 C° komt. Winterbanden zijn daarentegen gemaakt van een rubbermengsel dat zacht en flexibel blijft. Daarnaast hebben winterbanden specifieke loopvlakpatronen die beter geschikt zijn voor winterse ritten. Conclusie: in de meest winterse omstandigheden winnen de winterbanden het van de all-season variant!

Ook interessant voor jou?

Loading …