Print deze pagina

De nieuwe Volvo XC60 wordt een camera in de handen van fotografe en Pulitzerprijswinnares

Volvo is natuurlijk bekend als wereldleider op het gebied van veiligheid. Samen met drievoudig Pulitzerprijswinnares Barbara Davidson, fotografe en artieste, zorgen zij samen voor een wereldprimeur: met de ingebouwde veiligheidscamera’s van de nieuwe Volvo XC60 werd een speciale fotocollectie gemaakt.

Nog nooit eerder werd een auto door een fotograaf gebruikt als camera. Davidsons collectie omvat een 30-tal foto’s, geschoten door de lenzen van de veiligheidscamera’s van de nieuwe Volvo XC60. Deze legt het leven op straat van de Deense hoofdstad Kopenhagen vast vanuit een heel ander en nieuw perspectief.

De foto's van Davidson werden eerder deze week voor het eerst getoond in de galerie Canvas Studios in de Londense wijk Shoreditch. De tentoonstelling zal in de loop van het jaar ook nog in andere landen te zien zijn.

“De collectie benaderd twee zaken. Om te beginnen is het een momentopname van het Europese stadsleven in al zijn pracht en praal, maar daarnaast toont het ook hoe complex de omgeving is waarin we leven. Dankzij de camera’s en andere ingebouwde sensoren bij de Volvo XC60 maakt het de moderne stadsleven veiliger voor voetgangers en andere weggebruikers”, zegt Davidson. “Met dit project brengen we kunst en veiligheid samen, zodat mensen de voordelen van deze technologie kunnen zien.”


Davidson is meervoudig Pulitzerprijswinnares en in het bezit van een Emmy Award, ze is een gewezen staffotografe voor de krant de Los Angeles Times. E koos ervoor om met Volvo Cars te werken omwille van haar eigen positieve ervaringen met het merk.

“Ik heb een goede persoonlijke band met Volvo Cars. Als tiener was ik betrokken bij een ernstig verkeersongeval waarbij de Volvo over de kop ging, iets wat in normale omstandigheden wellicht fataal was geweest. Later werd me verteld dat ik het had overleefd dankzij de auto waarin ik zat – een Volvo”, vertelt Barbara Davidson.

Wereldwijd sterven elk jaar meer dan 1,2 miljoen mensen in het verkeer. Volvo’s aanpak van verkeersveiligheid is gericht op echte verkeerssituaties in het dagelijks leven, die door zijn Traffic Accident Research Team al sinds 1970 in detail worden bestudeerd. Met die unieke schat aan reële gegevens gingen Volvo’s veiligheidsingenieurs aan de slag om mogelijk levensbedreigende ongevallen te voorkomen of de impact ervan zoveel mogelijk te beperken.

In 2008 introduceerde Volvo het City Safety, het eerste autonome noodremsysteem, als standaarduitrusting in de eerste XC60. In Zweden alleen al bleek dit het aantal ongelukken tot 45% te verminderen.

“Bij Volvo Cars hebben we een realistische en praktische benadering van veiligheid. Het is ons streven om voor 20020 te realiseren dat niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. We noemen dat Visie 2020”, zegt Malin Ekholm, Vice President Volvo Cars Safety Centre.

De nieuwe XC60 van Volvo Cars werd uitgerust met drie nieuwe veiligheidsfuncties die de bestuurder waar nodig stuurhulp bieden. Aan het baanbrekende City Safety-systeem werd Steer Assist toegevoegd. Oncoming Lane Mitigation is een nieuw veiligheidssysteem, het gebruikt stuurhulp om de gevolgen van een frontale aanrijding te beperken, terwijl Volvo’s Blind Spot Information System (BLIS) gebruik maakt van de Steer Assist-functie om het risico op een aanrijding bij het wisselen van rijstrook te verminderen. Daardoor is de nieuwe XC60 een van de veiligste SUV’s die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Noot van de redactie:

Barbara Davidson is een voormalig staffotografe van de Los Angeles Times. Daarvoor werkte ze voor The Dallas

‹ Terug naar het overzicht
Deel mij: