Naar inhoud

De Volvo 262C blaast 40 kaarsjes uit

Ontworpen in Zweden en gebouwd in Italië

Uniek

Veertig jaar geleden werd het merkbeeld van Volvo helemaal op zijn kop gezet. De Volvo 262 Coupé liet niemand onberoerd en verkocht aanzienlijk beter dan verwacht, ondanks het feit dat het model ruim dubbel zoveel kostte als het basismodel van de 200-reeks.

In de herfst van 1974 werd de Volvo 264 voorgesteld en twee jaar later was het de beurt aan Volvo’s eerste zescilinderbreak: de 265. Maar daarmee was de kous nog lang niet af – op het autosalon van Genève in maart 1977 zag een nog verbazingwekkender model het licht: een tweedeurscoupé met extreem schuine voorruitstijlen en een 60 mm lager dak. Om de wagen er eleganter te laten uitzien, werden de reservewielhouders achteraan verwijderd – de rest van de carrosserie was identiek.

Wat het 262C-model echt uniek maakte bevond zich in de passagiersruimte: de extravagante look van leer en hardhout. De zetels, hoofdsteunen, binnenkant van de deuren en zelfs de handgrepen boven de deuren waren met leer bekleed.


Jan Wilsgaard


Toen de productie van Volvo’s 1800ES-model in 1973 werd stopgezet bleek er geen opvolger klaar te staan voor de rol van premiumsportwagen. Dat was in de ogen van Volvo’s CEO Pehr G Gyllenhammar een probleem. Zeker voor Volvo’s grootste exportmarkt, de VS, was het belangrijk dat er een dergelijk model verkrijgbaar was en een luxecoupé leek op dat moment een betere oplossing dan een nieuwe sportwagen.

Volvo’s Chief Designer, Jan Wilsgaard, maakte schetsen voor een prestigewagen, maar er werd nooit een kleimodel van gemaakt. Hij maakte in plaats daarvan gebruik van een Volvo 164 waarin al nieuwe interieurs getest waren. Het model werd overgebracht naar het bedrijf van de Italiaanse ontwerper Sergio Coggiola in Turijn, waar de vierdeurscarrosserie omgevormd werd naar een tweedeurscarrosserie met een lager dak. Het dak werd bekleed met vinyl en de brede C-stijl werd opgesierd met de drie kronen uit het Zweedse nationale wapenschild. Op de productiewagen werden de drie kronen vervangen door iets grotere versies, wat een van de weinige verschillen was met het prototype – behalve natuurlijk dat dat gebaseerd was op een 164.

De 262C had aanvankelijk een V6-motor van 2,7 liter die 141 pk leverde. Die was ontwikkeld samen met Peugeot en Renault en werd gebruikt voor alle carrosserieversies in de 260-reeks. De productie vond plaats in het Franse Douvrin onder leiding van het bedrijf Société Franco-Suédoise de Moteurs-PRV. De motor met benaming B27E woog dankzij de aluminium motorblokken en cilinderkoppen minder dan 150 kg.

nicheproduct

Zo’n nicheproduct, dat op kleine schaal geproduceerd werd, paste niet in de Volvo-fabriek in Göteborg. In plaats daarvan vond de eindassemblage plaats in de Italiaanse Carozzeria Bertone, waar ook de 264TE-limousine gebouwd werd. De kits werden naar Turijn getransporteerd, waar het koetswerk aangepast, geschilderd en geassembleerd werd tot afgewerkte wagens. Onderaan de voorruit zit een klein Bertone-label.

De eerste jaren was de 262 enkel beschikbaar in silver metallic met een dak in zwart vinyl. Vanaf 1979 was het model ook te verkrijgen in gold metallic zonder een vinyl dak. Dat jaar kregen alle berlinemodellen in de 200-reeks ook een nieuwe achterkant met een kofferbak die achteraan schuin naar beneden ging. De achterlichten waren eveneens nieuw en bogen rond het koetswerk. In 1980 verdwenen het zwarte en lichtblauwe metallic en silver metallic met vinyl dak. In de VS werd het model vanaf 1980 verkocht onder de naam Volvo Coupé.

Het laatste jaar was ook het meest opvallende. In 1981 onderging de 200-reeks een metamorfose met nieuwe, slankere bumpers en een nieuwe koplampenstructuur. De B27E werd een B28E aangezien de motor over meer cilindervolume beschikte en 14 pk meer leverde. De nieuwe kleurencombinatie bestond uit een combinatie van goud en nougat.


6.622 stuks

Het was de bedoeling om 800 stuks per jaar te produceren, maar de vraag was veel te laag ingeschat. Behalve in 1977, toen de productie pas laat op het jaar startte, en in het laatste modeljaar lagen de productiecijfers telkens meer dan dubbel zo hoog als ingeschat. Toen de laatste modellen verkocht werden in 1981 waren het al collector’s items. In totaal werden er tussen 1977 en 1981 6.622 wagens gebouwd.

Pas in 1985 werd de opvolger van de 262C voorgesteld: de Volvo 780. Er werd opnieuw samengewerkt met Bertone, maar de 780 werd zowel ontworpen als gebouwd in Italië.

Vijf dingen die u moet weten over de Volvo 262C

1. De 262C was niet het eerste tweedeursmodel in de 260-reeks. In 1976-77 werden 3.329 262 GL’s exclusief voor de Noord-Amerikaanse markt geproduceerd. Ze beschikten over een standaard tweedeurscarrosserie zoals een 242, maar met een V6-motor en de veel exclusievere voorkant van de 260-reeks.
2. De 262C is de enige Volvo die uit de fabriek kwam met vinyl over het stalen dak.
3. Het unieke prototype van Coggiola staat nu in het Volvo-museum in Göteborg.
4. Het onafhankelijke bedrijf Solaire bouwde voor Volvo Cars in Noord-Amerika een cabrioleteditie van de 262C. Er werden slechts vijf stuks van geproduceerd.
5. Volvo’s CEO Pehr G Gyllenhammar had een speciaal voor hem gemaakte 262C als bedrijfswagen. Niet alleen de carrosserie was roodgespoten, ook het volledige interieur was rood – tot aan de hoofdsteunen toe! Hij had niet de standaard V6-motor, maar de viercilinderturbomotor B21ET. De carrosserieframes en grille waren in mat zwart uitgevoerd, een voorproefje op de zwarte grille van de GLT en Turbo in 1984.

Cookie-instellingen

Hond Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Meer informatie over cookies

Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?

Sommige informatie op deze website kan onjuist zijn door productwijzigingen die zich hebben voorgedaan na het moment van publicatie. Sommige accessoires die hier staan beschreven of worden getoond zijn mogelijk nu alleen nog maar tegen een meerprijs leverbaar. Voordat u gaat bestellen verzoeken wij u om eerst bij Volvo Harrie Arendsen te vragen naar de meest recente informatie. De fabrikant behoudt zich het recht voor om te allen tijde wijzigingen aan te brengen, zonder kennisgeving, in de prijzen, kleuren, materialen, specificaties en modellen. Aan de informatie in deze website kunnen derhalve geen rechten worden ontleend.

De teksten, tekeningen, bewegende beelden, geluidsopnamen en audiovisuele objecten op deze website mogen niet worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt gemaakt door middel van druk, microfilm, fotocopie, plaatsing van teksten en of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Volvo Harrie Arendsen. Gebruik van plaatjes of teksten voor
werkstukken of spreekbeurten op school of bij hobbyclubs mag wel zolang deze niet verder verspreidt of openbaar gemaakt worden.

Volvo Harrie Arendsen geeft geen garanties noch vertegenwoordelijkheid omtrent enige andere website waarnaar u via deze website wordt gelinked. Dit is louter bedoeld om het u makkelijk te maken en betekent niet dat Harrie Arendsen B.V. de inhoud of het gebruik van een dergelijke website goedkeurt noch enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan aanvaardt. Bovendien moet u de nodige voorzorgen nemen en ervoor zorgen dat wat u ook gebruikt, vrij is van virussen, wormen, Trojaanse paarden en andere schadelijke elementen.

De informatie op deze website kan technische onnauwkeurigheden of tikfouten bevatten. De informatie op deze websites kan te allen tijde worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving noch verplichting.

Cookies, privacyverklaring Volvo dealer Harrie Arendsen. Deze pagina is voor het laatst aangepast op 01-03-2018.

Wij zijn er van bewust dat u vertrouwen stelt in ons. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. Op deze pagina laten we u weten welke gegevens we verzamelen als u onze website gebruikt, waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we hiermee uw gebruikservaring verbeteren. Zo snapt u precies hoe wij werken.
Dit privacybeleid is van toepassing op de diensten van Volvo dealer Harrie Arendsen. U dient zich ervan bewust te zijn dat Harrie Arendsen niet verantwoordelijk is voor het privacybeleid van andere sites en bronnen. Door gebruik te maken van deze website geeft u aan het privacy beleid te accepteren.

Harrie Arendsen respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Ons gebruik van verzamelde gegevens.

Gebruik van onze diensten
Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Harrie Arendsen of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Communicatie
Wanneer u e-mail of andere berichten naar ons verzendt, is het mogelijk dat we die berichten bewaren. Soms vragen wij u naar uw persoonlijke gegevens die voor de desbetreffende situatie relevant zijn. Dit maakt het mogelijk uw vragen te verwerken en uw verzoeken te beantwoorden. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Harrie Arendsen of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Cookies
Wij verzamelen gegevens voor onderzoek om zo een beter inzicht te krijgen in onze klanten, zodat wij onze diensten hierop kunnen afstemmen. Deze website maakt gebruik van "cookies" (tekstbestandtjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website kan worden overgebracht naar eigen beveiligde servers van Harrie Arendsen of die van een derde partij. Wij gebruiken deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, om rapporten over de website-activiteit op te stellen en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik.

Doeleinden
We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren uw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden
De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.

Veranderingen
Deze privacyverklaring is afgestemd op het gebruik van en de mogelijkheden op deze site. Eventuele aanpassingen en/of veranderingen van deze site, kunnen leiden tot wijzigingen in deze privacyverklaring. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze privacyverklaring te raadplegen.

Keuzes voor persoonsgegevens
Wij bieden binnenkort alle bezoekers de mogelijkheid tot het inzien, veranderen, of verwijderen van alle persoonlijke informatie die op moment aan ons is verstrekt.

Aanpassen/uitschrijven dienst nieuwsbrief
U kunt u aanmelden voor onze nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van onze aanbiedingen, acties en ons nieuws. We hebben algemene en persoonlijke nieuwsbrieven. De persoonlijke nieuwsbrieven stellen we samen op basis van je gegevens, zoals eerder gekochte auto of recent onderhoud aan uw auto.Onderaan iedere mailing vindt u de mogelijkheid om uw gegevens aan te passen of om u af te melden.

Aanpassen/uitschrijven communicatie
Als u uw gegevens aan wilt passen of uzelf uit onze bestanden wilt laten halen, kunt u contact met ons op nemen.

Cookies uitzetten
De meeste browsers zijn standaard ingesteld om cookies te accepteren, maar u kunt uw browser opnieuw instellen om alle cookies te weigeren of om aan te geven wanneer een cookie wordt verzonden. Het is echter mogelijk dat sommige functies en –services, op onze en andere websites, niet correct functioneren als cookies zijn uitgeschakeld in uw browser.

Vragen en feedback

We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen. Als u vragen heeft over dit privacybeleid, kunt u contact met ons opnemen.

Accepteren Weigeren